Resepi Kari Ikan Paling Sedap Warisan Mak Mertuaku

Resepi Kari Ikan

Wwwaahhh…hari ni kita main masak-masak. Mama fas nak share satu resepi kari ikan paling sedap atau dipanggil gulai ikan. Resepi ni mama fas belajar dari mak mertua mama fas. Mak memang pandai masak. Maklumla, air tangan mak… masak apa pun sedap, cukup rasa, cukup masam, cukup garam semuanya sempurna. Serius mama fas cakap, resepi ni memang sedap dan tatkala anda menumis, percayalah bau harum dia sangat wangi tak macam anda tumis kari biasa. Dannnnn….resepi ni jugalah, kawan mama fas, saudara mara dan adik-beradik sebelah mama fas puji yang kari mama fas buat rasanya sangat sedapp sampaikan mintak resepi…laling mama fas aka my suami???hehehehe…dia tak cakap depan tapi kalau tengok menambah tu, in shaa Allah memang sedap la tu…lulus la ujian walaupun masakan mak tetap di hati…:) Oleh itu, mama fas namakan resepi kari ikan atau gulai ikan ni sebagai Kari Ikan Warisan Mak Mertuaku…hehehe..

 

 

Keluarga suami mama fas  ramai, 11 orang semuanya dan adik-adik ipar mama fas pun semuanya terer bab masak. Ada sorang adik ipar mama fas ni yang kami panggil Atun, dialah yang paling ligat di dapur. Suami Atun pun sama, Firdaus pandai masak juga lagi-lagi makanan barat. Kalau time cuti, balik kampung ramai-ramai terutamanya time raya, memang ada ja menu sedap-sedap yang disediakan. Bakar ayam, bakar ikan, kuah percik, tomyam, buat barbeque, masak beriyani, nasi ayam, nasi arab sebut ja memang macam main masak-masak…teringin nak makan apa, terus jadi…Alahai…lapaq plak…huhuhu….

 

 

Resepi kari ikan paling sedap ni pun mak mertua mama fas belajar dari orang lama, orang dulu-dulu dan juga tambahan petua dari orang yang meniaga kari ikan yang sedap.

 

 

Jom kita tengok resepinya. Ooooppps satu lagi, resepi ni ada yang takdak sukatan tepat. Jadi, dari segi rasa masin masam kena ikut selera masing-masing ya…

 

 

Resepi Kari Ikan Warisan Mak Mertuaku

 

 

Resepi Kari Ikan.

Kepala ikan dari sekor ikan + 2 atau 3 ketul bahagian badan ikan atau apa jua jenis ikan (sedapnya guna ikan temenung atau ikan jenahak, nyok-nyok putih sebab secara sendirinya kuah akan jadi manis sebab ikan tu manis selain lembut)

11 kacang bendi

1 biji tomato belah 4

1 biji cabai hijau (dalam gambar takde pulak)

1 batang pokok daun saderi (ambil sekerat saja bahagian bawah yang ada akar)

1 batang pokok daun bawang (ambil sekerat saja bahagian bawah yang ada akar)

(bahagian akar batang daun saderi dan daaun bawang tu kalau tak dak pun tak pa…optional saja…akak pun tak pasti sangat fungsinya. Bila tanya, mak mama fas cakap saja buh, sebab mak belajar dulu bubuh, jadi kalau ada bubuh, kalau takdak pun ok ja…Jangan pulak pi menangis tepi periuk tu sebab takdak…Jangan risau, kari ikan anda tetap jadi..hehhehe…)

 

Bahan Tumis

1 pelepah daun kari

1 ulas bawang merah sederhana besar (hiris halus)

1 ulas bawang putih (hiris halus)

1/2 sudu kecil halba campur

 

Bahan Tumbuk/Kisar

3 ulas bawang putih

1 ulas bawang merah yang kecil

1/2 sudu kecil kfc  jintan putih

1/4 sudu kecil kfc jintan manis

1 sudu kecil kfc lada hitam

1/4 sudu kecil kfc serbuk kunyit

 

3 sudu besar atau 1 peket kecil rempah kari ikan ( boleh juga guna rempah giling)

1 sudu besar garam atau secukup rasa

5 sudu besar santan

air asam

1 1/2 – 2 gelas air

3-4 sudu besar minyak masak

 

 

Cara-cara

 

Resepi Kari Ikan.Nak mudah, tumbuk dulu jintan putih + jintan manis + lada hitam + serbuk kunyit. Kemudian tumbuk skali bawang merah dan bawang putih.

Resepi Kari Ikan-2Campur rempah kari dalam bahan tumbuk tadi, dan masuk sikit air. Kacau sebati. Anak teruna tolong mama masak 🙂

Resepi Kari Ikan-3Goreng tanpa minyak dulu halba campur sampai kering air dalam periuk (sebab kita basuh dulu semua bahan sebelum masak ye)

Resepi Kari Ikan 11Kemudian baru masuk minyak masak dan bahan hiris + daun kari sampai bawang naik bau dan kekuningan.

Resepi Kari Ikan-4Masuk campuran rempah tadi, kacau hingga pecah minyak.

Resepi Kari Ikan-5Kemudian masuk air asam. Asam jawa yang mama fas jenis yang dalam plastik bulat. Bukan yang jenis beli kat kedai/supermarket dalam plastik tu. Jenis plastik bulat ni guna sikit saja dah masam. Kalau yang jenis paket tu guna segenggam yang ni guna separuh saja.

Resepi Kari Ikan Masuk air dalam 1 setengah gelas air. Biar didih.

Resepi Kari Ikan Kemudian masuk santan. Biar didih sekejap saja, masuk akar batang daun sup dan daun bawang.

Resepi Kari Ikan Masukkan bendi + cabai hijau dan biar sekejap dalam 5 minit.

Resepi Kari Ikan Masuk ikan biar sehingga didihResepi Kari Ikan Dah masak ikan masuk tomato dan tutup api…masuk garam dan rasa

Resepi Kari Ikan Dah Siap!!!

 

 

Selamat Mencuba…:)

Semoga bermanfaat…:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Comments to Resepi Kari Ikan Paling Sedap Warisan Mak Mertuaku

  1. MOHAMAD FAREED BIN ABDUL HAMID says:

    ilmu tu…..org kedah memang pandai masak gulai….hari ini saya nak cuba resepi puan ini…boleh ke tidak challange gulai emak saya….apa pun…terima kasih atas perkongsian ilmu yg bermanfaat ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
ˆ